EDELSMEDEN
Drie vorige levens van Margriet -
uit de praktijk
reďncarnatietherapie van Marianne Notschaele
© Uitgeverij RHA Publishing
EDELSMEDEN
Margriet (48) heeft
gestudeerd aan de Academie voor Beeldende Kunsten, maar volgde ook een
opleiding tot Edelsmid. Meerdere periodes in haar leven werkte ze ofwel als
schilder ofwel als edelsmid. Toch gaf het nooit voldoende ‘brood op de plank’
en had ze altijd een baan in loondienst ernaast. Het werken met vuur, ‘deadlines’, haar eigen perfectionisme en o.a. de
grillen van opdrachtgevers ervoer ze letterlijk als dodelijk en belemmerden haar vrijuit te werken in haar atelier.
Een aantal jaar
geleden maakte ze definitief de overstap van werkneemster in loondienst naar
zelfstandig beeldend kunstenaar/edelsmid met een eigen atelier. Het deed me
veel plezier haar bij deze overstap te mogen begeleiden d.m.v. een aantal
consulten reďncarnatietherapie.
Tijdens een van de
consulten gaf ik een opdracht uit te werken in welke vorige levens ze al met
haar vak edelsmeden in aanraking was geweest. Eén onderdeel hiervan was het
kort beschrijven van een paar van zulke levens.
Margriet noteerde
o.a. zelf het volgende:
Edelsmid (man) in India
Ik ben een edelsmid
in India(?). Ik zit op de grond. Met mijn tenen hou ik ook gereedschap vast.
De oven ontploft. Ik weet niet goed wat er verkeerd is
gegaan. Ik ben een man.
Mijn ogen doen
zeer. Mijn onderrug ook. Ik werk tot laat in de avond om al het werk af te
krijgen. We hebben haast geen geld of
middelen om van te leven. Mijn vingertoppen doen zeer.
Ik heb een tulband
op mijn hoofd. Mijn borst is bloot en benen ook.
Kind van een edelsmid in Egypte
Ik was het kind van
een edelsmid in het oude Egypte. Het was warm. Ik moest hem helpen in de
werkplaats. De werkplaats was buiten. Ik heb geen schoenen. We zijn arm. Het vuur is heet.
Mijn vader krijgt
veel slaag. De eisen zijn hoog, het moet
altijd beter.
Soms mogen we naar
de rivier toe. Ik ben bang van het snelstromende water. Ik zak tot mijn enkels
in de modder.
Iemand die ik nu
goed ken is daar mijn vader.
Rijke vrouw met edelsmeden in dienst
Ik ben een koningin
(hertogin?). Ik wil de mooiste sieraden hebben. Ik stel de hoogste eisen.
Veel sieraden
dragen is zwaar (van gewicht), maar ik voel me er groter en beter door. Ik heb
3 ŕ 4 edelsmeden in dienst. Ik weet niet of ik genoeg geld heb. Ik voel me verdrietig en alleen. Ik hou niet van broddelwerk.
Overval op
kasteel/landhuis, alles wordt in de brand
gestoken.
Bovenstaande
fragmenten - uit enkele vorige levens van Margriet - lieten haar zien dat het
vak edelsmeden haar kon ‘herinneren’ aan veel pijn en ongemak, perfectionisme,
hard werken en toch weinig geld hebben.
Later kreeg ze ook
positieve en mooie herinneringen, aan edelsmeedateliers
van de oude Egyptenaren en het leren schilderen van miniaturen bij de monniken.
Mensen hebben niet
alleen herinneringen aan vorige levens met problemen, maar ook aan levens met
talenten. Zo zijn zogenaamde ‘muzikale wonderkinderen’ vaak al in een of
meerdere vorige levens op hoog niveau in hun vakgebied bezig geweest.
Inderdaad, ‘geen wonder’ dat ze dan op jonge leeftijd in een volgend leven al
een voorsprong bezitten op andere kinderen. Talenten komen niet zomaar uit de
lucht vallen. Vaak is er al in meerdere levens hard aan gewerkt.
***
Nadat therapie was
afgerond bleef ik bevriend met Margriet. Voor mij maakte ze een keer in
opdracht een prachtig gouden ‘open boekje’ (zie afbeelding hieronder rechts).
Ze ‘transformeert’ oude, dierbare sieraden tot nieuwe, draagbare vormen. Vaak
werkt ze met het verhaal achter het oude sieraad net zoals ik werk met oude
gebeurtenissen bij reďncarnatietherapie.
Informatie over haar
werk vindt u hier: atelier Margriet
Met dank aan Margriet voor haar bijdrage.
Marianne Notschaele-den Boer
© RHA Publishing juni 2008
Klik op de afbeeldingen voor meer boekinformatie
(werken met reďncarnatietherapie, taalgebruik en vorige levens):
Terug naar beginpagina van deze
website
© RHA Publishing - op alle artikelen en
cliëntverhalen berust copyright, gelieve dit te respecteren – aug. 2012