JOODSE MAN MET WINTERJAS

Een vorig leven van Edith (46), 

uit de praktijk reďncarnatietherapie van Marianne Notschaele-den Boer

© Uitgeverij RHA Publishing

 

 

 

joodseman

 

 

JOODSE MAN MET WINTERJAS

 

 

Net nu het prachtig, zonnig zomerweer is, maak ik een artikel over winterjassen…. J

 

Tijdens een consult vorige levens behandel ik diverse vragen van Edith (46). In de loop der jaren heeft ze, hooggevoelig als ze is, vermoedens gekregen over enkele van haar vorige levens. Die vermoedens blijken nu te kloppen, want als ze tegenover me zit buitelen in mijn hoofd beelden en indrukken uit verschillende vorige levens van haar door elkaar. Beeldinformatie die blijkt aan te sluiten met wat ze al vermoedde.

 

Silhouet

 

Edith heeft echter geen weet van een ander vorig leven dat ‘om aandacht’ vraagt, omdat het niet goed is afgerond (*1). Een recent voorgaand leven. Toch zitten er in haar taalgebruik, in haar werkomschrijving en vertellen over jeugdgebeurtenissen volop aanwijzingen die met een onverwerkt leven tijdens de tweede wereldoorlog te maken hebben. In mijn hoofd ‘zie’ ik daarbij telkens het silhouet van een oudere, Joodse man.

 

Ze vertelt o.a.:

 

-          ‘De film Sophie’s Choice (*2) heeft een heel diepe indruk achtergelaten.’

-          ‘Films over de tweede wereldoorlog emotioneren me zo erg dat ik er niet graag naar kijk, omdat ik die beelden anders nooit meer kwijtraak.’

-          Ze vertelt over ‘een Joods sterretje’, dat ze droeg in de brugklas: ‘Ik had het gekocht omdat ik het mooi vond, maar de betekenis kende ik niet.’ In diezelfde brugklas ontmoette ze een meisje dat haar beste vriendin werd, en dat haar later vertelde dat ‘het Joodse sterretje’ haar intrigeerde omdat ze dacht Edith Joodse was. Edith zegt: ‘Ik geneerde me een beetje toen ik dat hoorde, ik wilde me namelijk niet ten onrechte als Joodse voordoen.’

-          Ze doet veel vrijwilligerswerk voor asielzoekers. Daarover zegt ze: ‘Als ik niet voor ze opkom, neem ik mezelf dat kwalijk’ en: ‘Ik ben benieuwd naar waarom ze ervoor kiezen te vluchten.’ Ze heeft sterk het gevoel dat ze nu iets kan doen/betekenen voor asielzoekers en de verhalen over hun leven en vlucht interesseren haar.

-          Edith is lid van een comité dat zich jaarlijks bezighoudt met de herdenking van de 2e wereldoorlog op 4 en 5 mei: ‘Ik ben blij dat de viering in de open lucht is’. (Bij deze opmerking zie ik beelden van de Joodse man, gestorven door vergassing. Ik denk: logisch dat Edith in haar huidige leven frisse lucht om zich heen wil wanneer ze in ‘oorlogsomstandigheden’ verkeert).

-           

    joodse%20jas

 

Vorig leven Joodse man

 

Telkens als Edith iets vertelt dat in de richting van het onderwerp ‘tweede wereldoorlog’ gaat, zie ik dezelfde man voor me. Een overduidelijk Joodse man, gekleed in donkere, ouderwets aandoende, lange winterjas. Hij ziet er vroom en gelovig uit.

Tenslotte vertel ik Edith over de informatie die telkens bij me opborrelt.

Op deze manier worden beetje bij beetje de grote lijnen zichtbaar van Ediths voorgaande leven als Joodse man, een leven dat onverwacht eindigde tijdens de tweede wereldoorlog (1940-1945), met deportatie naar een vernietigingskamp. Een leven dat eindigde door vergassing.

 

Edith krijgt zo tijdens dit consult geleidelijk aan een andere kijk op haar gedane uitspraken. Ze begrijpt ineens waar haar huidige behoefte om vrijwilligerswerk te verrichten vandaan komt en waarom het zo belangrijk voor haar is om haar stem dit leven te laten horen; de Joodse man verzette zich amper tegen deportatie. Deels vanuit het idee dat het waarschijnlijk ging om een werkkamp, deels vanuit zijn vrome overtuiging dat God voor hem zou zorgen.

Nú laat Edith wel van zich horen in de wereld van asielzoekers en oorlogsherdenkingsbijeenkomsten. Ze snapt nu bijv. veel beter waarom oorlogsfilms over 1940-1945 en ‘Joodse sterretjes’ haar emotioneel zo raken. En ook waarom ze liever op 5 mei ‘bevrijding in de open lucht viert’. De Joodse man stierf in de gaskamers. Zijn laatste vreselijke ogenblikken snakte hij naar adem.

 

***

 

Edith krijgt de geluidsopname van het consult mee naar huis op een usb-stickje zodat ze alles nog eens na kan luisteren.

Enkele maanden later krijg ik van haar een mailtje, waarin o.a. staat:

 

 

4 mei herdenking

 

“Allereerst de 4-mei-herdenking: ‘t was een mooie en waardige herdenking en ik heb op dat moment bewust gedacht aan ‘de Joodse man’ en dat was eigenlijk een bijzonder moment. Ik heb het gevoel dat ik dat leven nu goed heb afgesloten.

 

Ik was een man van ongeveer 60 jaar met een echt Joods uiterlijk, in een donkere wollen jas. Ben meteen geselecteerd voor de gaskamers en heb geen echte honger gekend. Wat betreft die jas, toen die uitmoest had ik het wel koud.

 

NU in mijn huidige leven zal ik altijd zorgen dat ik het warm heb, ik draag mijn winterjas heel lang door (absurd)  en heb altijd wat bij me voor eventuele. kou (je weet maar nooit gevoel….) en heb altijd een elektrische deken aan (ook in voorjaar/zomer!) en ik HAAT douchen op campings met van die koude bovenruimtes waar de wind gewoon doorwaait etc.

Nu ik dit vorige leven weet, reageert mijn lichaam helemaal niet meer zo heb ik gemerkt…hoewel ik de camping nog niet heb uitgeprobeerd!”

 

Weer wat later gevolgd door een ansichtkaart van een vredesmonument. Op de kaart schrijft ze:

 

“Deze kaart wilde ik je altijd nog eens toesturen. Op de tekstplaat van het monument staat:

 

In het verleden

Ligt het heden

In het nu

Wat worden zal.”

 

Moeten of mogen

 

Wat ik persoonlijk de mooiste transformatie bij Edith vond: eerst moest ze van zichzelf vrijwilligerswerk doen voor asielzoekers en bij oorlogsherdenkingen. Vele jaren achter elkaar. Zonder de achterliggende oorzaak te kennen. Ze ‘moest helpen’, ‘moest haar stem laten horen’.

Nadat ze het voorgaande leven afsloot en een plek gaf tussen de vele voorgaande levens die ze ooit had, zag ze opeens nieuwe kansen, nieuwe (werk)mogelijkheden. Ze mocht ook eens aan zichzelf gaan denken. Hoefde niet langer de Joodse man ‘in haar’ een stem te geven.

 

Als achterliggende boodschappen van ‘ik moet, maar ik weet niet waarom’ zijn begrepen, komt er ruimte vrij… om dit leven optimaal te leven.

 

 

Edith, bedankt voor je bijdrage.

 

omslag boek VINTAGE LIFE 17 feb klein.gif

 

Dit verhaal is in gewijzigde vorm opgenomen in het gratis ebook ‘Vintage Life’.

 

9789080628458   wegrwkleinomslagje In deze boeken vind je veel ervaringsverhalen van cliënten mbt oorlog.

 

 

Marianne Notschaele-den Boer

© RHA Publishing – aug. 2009

 

 

(1*) Zie uitleg reďncarnatietherapie of voorbeelden van onverwerkt sterven in een vorig leven

(2*) Zie filmoverzicht, onderwerp oorlog

 

 

 

 

Klik op de afbeeldingen voor informatie over boeken

 

 

omslag boek VINTAGE LIFE 17 feb klein.gif Lzodz3c-klein.gif ienieminieomslag.jpg 9789080628458 9789080628489 wegrwkleinomslagje 9789080628410 image003 

 

 

Terug naar beginpagina van deze website

 


rhaplaatje 
© RHA Publishing - op alle artikelen en cliëntverhalen berust copyright, gelieve dit te respecteren – aug. 2012